START

HISTORIA

BURSZTYNOWA KOMNATA

PODZIEMIA

GALERIE

FILMY

CZAT

LINKI

KONTAKT

ARTYKUŁY

stat4u
Jak strona wykorzystuje dla Twojego dobra ciasteczka COOKIES - zapoznaj się z taką polityką. COPYRIGHT 2010-2017 www.ZabytkowyPaslek.pl Celem tej strony jest promocja miasta  i propagowanie wartości historycznych, które mają związek z zabytkami Pasłęka.
POSZUKIWANIE SKARBÓW, BURSZTYNOWA KOMNATA Kroki do znalezienia skarbu : 1. Znalezienie dokumentu lub wskaziciela. 2. Weryfikacja dokumentu lub ustnego wskazania 3. Wszelkie niezbędne prawne pozwolenia oraz     zabezpieczenie siebie. Jeśli ktoś z Twojej rodziny posiada informacje z końca II wojny światowej dotyczące  przywozu jakichś skrzyń  bądź wejść  do podziemii - napisz do mnie :  redakcja@zabytkowypaslek.pl Być  może  posiadasz inne ciekawe informacje, jakieś pamiątki, stare dokumenty dotyczące Pasłęka. Zapraszam do kontaktu ze mną.

OBÓZ JENIECKI z I WŚ

Widać nas na: Fan Page - Kliknij TUTAJ Profil Facebooka - Kliknij TUTAJ Pasłęckie Kolejnictwo

Pierwszy dworzec w Pasłęku.Zbudowany na południe od dzisiejszego dworca, na wysokości obecnego złomowca. Otwarty został wraz z otwarciem linii w 1882 roku. Miał być to dworzec tymczasowy. Zbudowany jako budynek parterowy, szkieletowy (mur pruski), pokryty deskowaniem w kolorze białym. W budynku mieściły się: kasa biletowa, poczekalnia i pomieszczenia obsługi stacji. Z tyłu mieściła się dworcowa kawiarnia wraz z ogrodem. Budynek ten stał podobno jeszcze do lat 70 XX wieku, potem został rozebrany.

Dworzec kolei żelaznej w Pasłęku . Widok od strony dzisiejszego Banku Spółdzielczego który od dworca dzielił pusty plac . Przed głównym wejściem, nie zmienionym do dnia dzisiejszego ówczesne taxi w postaci dorożki . Dworzec i sama kolej nie miały takiej konkurencji jak dzisiaj będąc oczywistym monopolistą w dziedzinie transportu osobowego i towarowego.

Do Pasłęka kolej dotarła dość późno. Budowę szlaku łączącego Bogaczewo z Małdytami planowano już w 1861 roku, jednak spór między powiatami pasłęckim, morąskim oraz elbląskim o udział w kosztach budowy znacznie opóźnił budowę. Ostatecznie linę otwarto 1 listopada 1882 roku. Budowa kosztowała 2730000 marek.

Pasłęk - obecny budynek dworca. Wybudowany około 1910 roku. W praktycznie nie zmienionej formie pozostał do dziś. Świadek wielu radosnych powitań i czułych pożegnań. Choć teraz mało kto zwraca na niego uwagę, warto jednak chwilkę się zatrzymać i spojrzeć na piękno architektury tego budynku.